torsdag 16 december 2010

Be strong, keep it out of your life...

Jag fick mig en tankeställare av denna kommentar på ett tidigare inlägg...

Hanna! Du är så fin på alla sätt och vis, och jag KÄNNER verkligen din kamp inombords. Men du..tänk på det här och ifrågasätt dig själv. Jag förstår att du har ont och att det är jobbigt att inte kunna leva som man vill. Men kan det vara så att du använder din smärta som en anledning till att få vara sjuk? Att du kanske omedvetet skyller på det för att slippa äta. Jag har själv varit där och vet hur knäpp man blir av sina egna tankar. Jag kan har helt fel, men tänk efter en gång eller två, och om du kommer fram till att det är såhär..är det värt det?? Du KAN bli frisk, och du SKA bli frisk. Tänk på allt du får genom att bli frisk och allt du inte får genom att vara sjuk. Kämpa på. Du har mig i ryggen fining.

Många gånger har jag gömt min sjukdom bakom kramper och smärtor i magen.. Jag vet inte om smärtorna var verkliga men sjukdomen gjorde dom så verkliga att jag gick på det och kände dom helhjärtat.. Hjärnan kan lura en så otroligt mycket alltså... Och detta är man omedveten om när man är djupt inne i sjukdomen... Det är självsvälten eller det dåliga kaloriintaget som gör att hjärnan och dess signaler bryts ner och inte fungerar som dom ska... Men det är inte bara hjärnan som bryts ner, organ, muskler och allt innanför fasaden bryts ner ganska fort... Jag såg bara det yttre tills jag åkte in på sjukan för snart et år sedann.. Jag delade så säng tillsammans med hjärtapparaten... Då började jag förstå att jag gör något mot det inre också som jag själv inte kan se, men kan känna...

Jag fick en bra uppgift av min psykolog för flera månader sen.. Det var efter denna uppgift jag började förstå lite mer vad jag gör mot mig själv...
Jag skulle skriva upp för och nackdelar med anorexi på lång sikt och kort sikt.. Och det jag upptäckte var att det fanns inga fördelar med anorexi på lång sikt endast en lång rad med nackdelar.. Några av dom är: Dåligt kaliumvärde,organen bryts ner, nedsatt tankeverksamhet, Fryser ständigt,tappar håret, hårväxt på kroppen, svårt att sova för den beniga kroppen, blåmärken överallt,utmattning... Jag kan fortsätta i all evighet.. Men jag hoppas ni där ute förstår att det finns bara fördelar för anorexin ett tag sen fortsätter det bara med nackdelar... Gå så lång bort från denna sjukdom du bara kan, för den sätter djupa sår som är svåra att läka...

Och det jag ville säga var att det här var en jätte bra fundering, tanke att ställa till sig själv.. Just i den situation jag är i nu så har jag riktig smärta på grund av mitt magsår... Men andra dagar så måste jag säga att jag kan gömma mig bakom smärta för att slippa äta... Jag är frisk fysiskt men inte psykiskt... Jag kämpar vidare ochd et hoppas jag att ni också gör.. Ta vara på det stöd ni har från alla håll och kanter. det här är inget att skämmas över utan bara att acceptera att man inte kan klara sig ur detta på egen hand... Eller rättare sagt ingen ska behöva vara ensam i en sån här sjukdom, en sån här kamp... Be strong...

Mina Fina, underbara....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar